september 2021 - De Stichtingen Behoud Waterland en Vrienden van het Beusebos organiseren een protest-excursie op zaterdagochtend 18 september a.s. rond het Beusebos in Purmerend.

De excursie is een protest tegen het voornemen van de gemeente de bouw van een Van der Valk hotel in het Beusebos mogelijk te maken. Uit rapporten blijkt dat er helemaal geen behoefte is aan meer bedden in ketenhotels. Aantasting van het Beusebosgroen is dus helemaal niet nodig en volstrekt onverantwoord in deze tijd van klimaatcrisis. De gemeenteraad neemt op donderdag 23 september a.s. hierover een besluit.

Laat de gemeente weten dat wij het Beusebos willen behouden. Komt allen!

Excursie

Vleermuisexpert Joop van den Hoorn vertelt u tijdens de wandelexcursie over het belang van het Beusebos voor onder meer de baardvleermuis. De beschermde boommarter woont er ook en het Beusebos is een hoogwaardig leefgebied voor veel meer (beschermde) dieren, insecten en vissen. Het vormt een noodzakelijke buffer tussen de snelweg en het Bijzonder Provinciaal Landschap, waarvan de strokenverkaveling, weidsheid en weidevogels worden geroemd.

Samen met ecologisch adviseur Edwin Kaptein maken wij een wandeling van ongeveer vier kilometer door dit kenmerkende oer-Hollandse landschap rondom het Beusebos (dat door de gemeente al jaren is afgesloten voor publiek). Hij zal u vertellen wat er zo bijzonder is zodat u zelf kunt bedenken wat de impact zal zijn van de twee voorziene zeventig meter hoge torens van het Van der Valk hotel op dit landschap en op de aangrenzende Unesco werelderfgoederen. Wij horen graag wat u ervan vindt.

De gemeente heeft het Beusebos afgesloten voor bezoekers   Foto: Klaas BreunissenDe gemeente heeft het Beusebos afgesloten voor bezoekers Foto: Klaas Breunissen

Praktisch

We ontmoeten elkaar voor koffie, thee en taart om 10.00 uur bij de reclametoren naast het Beusebos tegenover Karwei bij de viaduct A7. De excursie is omstreeks 12.30 uur afgelopen. Deelname aan de excursie is gratis.

Om zicht te hebben op het aantal deelnemers is het fijn als u zich snel aanmeldt voor deze excursie door een e-mail te sturen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. U kunt zich ook telefonisch opgeven bij Bart Creemer, T. 06 5028 2354 of bij Rineke Neppelenbroek, T. 06 5366 3266.